Biura podróży – nastroje klientów na plus
Po udanym sezonie letnim firmy działające w branży turystycznej pozostały w dobrych nastrojach. Potwierdza to wskaźnik BIG, który przedstawia poziom bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej.
Po kilku latach kryzysowych, kiedy dochodziło do licznych upadłości biur turystycznych, w tym roku sezon wakacyjno-urlopowy był dla firm tego typu naprawdę udany. Co więcej pozytywne nastroje przedsiębiorców działających w tej branży wciąż się utrzymują. Potwierdzeniem dobrej sytuacji na rynku usług turystycznych jest odczyt wskaźnika BIG, który przedstawia poziom bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej w naszym kraju. Zgodnie z informacjami zawartymi w 27. edycji Raportu BIG wyniósł on 21%, co uznano za poziom bardzo dobry. Był on o 2,2% wyższy niż w poprzednim kwartale, a jednocześnie najwyższy od listopada minionego roku.
O dobrej sytuacji w branży turystycznej mówią również sami przedsiębiorcy. Aż 68% spośród touroperatorów twierdzi, że zdolność ich kontrahentów do rozliczenia się ze spoczywających na nich zobowiązań jest wysoka. Mimo to 74% respondentów przyznaje, że opóźnienia w płatnościach nadal stanowią poważną przeszkodę w dynamicznym rozwoju tych podmiotów. Dalsze dane wskazują, że w stosunku do poprzedniego kwartału skurczyła się także ogólna wartość zadłużeń. Wśród jednostek działających w branży turystycznej już tylko 18% uznało, że długi ich klientów wynoszą 10-50 tysięcy złotych. W poprzednim kwartale było to natomiast 32% firm tego typu.
Eksperci przypominają, że jeszcze w maju tego roku 53% pytanych przedsiębiorców działających w tej branży spodziewało się, że okres urlopowy przyniesie upadłości następnych biur turystycznych. Okazało się jednak, że udało się uniknąć takich problemów. Nie zmienia to jednak faktu, że w niektórych przypadkach sytuacja rzeczywiście nie jest najlepsza. Kłopoty z utrzymaniem się na wcześniejszym poziomie mają Alfa Star i 4You AirLines.
Specjaliści podkreślają, że choć sytuacja rzeczywiście jest bardzo dobra, a branża turystyczna – obok e-commerce – może pochwalić się najlepszą kondycją spośród analizowanych branż, to jednak warto pozostać ostrożnym. Nadal zaleca się, by przed skorzystaniem z oferty konkretnej firmy sprawdzić, czy wzmianki o jej zadłużeniu nie znajdują się przypadkiem w Rejestrze Dłużników BIG. Jeśli sytuacja firmy nie wygląda najlepiej, doradza się wybór oferty innej jednostki.
Tagi: biura podróży