Agencje turystyczne sprzedają coraz mniej
Agencje turystyczne, by przetrwać, zmuszone są dostosować metody sprzedaży do aktualnych wymagań klientów, którzy coraz chętniej szukają opcji wypoczynku za pośrednictwem internetu, rezygnując z wizyty w biurze podróży.
W Europie Zachodniej sprzedaż pakietów turystycznych przez internet wzrosła w mijającym roku dwukrotnie. Największy wzrost takiej formy sprzedaży odnotowano w Skandynawii, Wielkiej Brytanii i Niemczech, a w Szwajcarii agencji turystycznych praktycznie już nie ma. Poszczególne biura podróży dostrzegają potrzebę zmniejszania liczby agencji, przy jednoczesnym zwiększaniu nakładów na działalność turystyczną w sieci. Jedna z najstarszych światowych agencji turystycznych, brytyjski Thomas Cook przyznał, że w poprzednim roku rozliczeniowym koncern odnotował zmniejszenie obrotów z 11,7 mld euro do 10,8 ml euro, przy wzroście z działalności operacyjnej z 331 mln euro do 407 mln euro. Dlatego też w najbliższej przyszłości zamierza rozwijać internetową sprzedaż ofert.
Klientami tradycyjnych biur podróży coraz częściej pozostają w większości osoby starsze, przyzwyczajone do funkcjonującego od lat modelu wyboru urlopu z katalogów oferowanych u agentów. Ten model odrzuca pokolenie ludzi młodych, którzy często znajdują cel podróży w ostatniej chwili, korzystając z laptopów czy coraz częściej smartfonów. Nowe technologie dają im możliwości rezerwacji bez ruszania się z domu, skracając czas od podjęcia decyzji do momentu wyjazdu, a wiele usług dodatkowych dzięki urządzeniom mobilnym można rezerwować nawet podczas trwania podróży.
Atutem biur turystycznych w tradycyjnej formule jest niewątpliwie doradztwo ukierunkowane na potrzeby pojedynczego klienta. Podnoszenie jakości usług, profesjonalizm i kompetencja obsługi mogą przyciągnąć bardziej wymagających klientów, którzy szukają nieszablonowych wakacji. Niektóre z biur szukają partnerów z zupełnie innej branży, by móc sprzedawać wycieczki w pakietach z innymi towarami. Dobrym przykładem na takie działanie jest Eurotours, którego polski oddział nawiązał współpracę z delikatesami Alma, tworząc nową usługę almatravel.eu.
Tagi: biura podróży